2022-23 Erasmus+ KA2 Let Us Sail Together Γενικά Νέα Εκδρομές - Επισκέψεις

“Let Us Sail Together” … in clear oceans! Μαθητές και Καθηγητές του Πειραματικού ΓΕ.Λ.Ρεθύμνου στη μάχη για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη

Στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ KA229 “Let Us Sail Together», το Πειραματικό Γενικό Λύκειο Ρεθύμνου Πανεπιστημίου Κρήτης πραγματοποίησε εκπαιδευτικό πρόγραμμα διάρκειας μίας εβδομάδας στην Κωνσταντινούπολη από τις 8 ως τις 12 Μαΐου 2023.

Η κινητικότητα αυτή ήταν η 6η και τελευταία ενός σχεδίου που διήρκησε τρία χρόνια και είχε κύριο στόχο την ευαισθητοποίηση των μελλοντικών Ευρωπαίων πολιτών στο θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος, ειδικότερα των ωκεανών και των θαλασσών, και της διασφάλισης της ευημερίας των επόμενων γενιών. Σ’ αυτή την εκπαιδευτική δράση, που επικεντρώθηκε στη διάχυση των αποτελεσμάτων του προγράμματος αλλά και τον εορτασμό του κλεισίματός του, συμμετείχαν οι μαθητές Διονύσης Δεσύλλας, Ντελίσα Σεφουλάι, Στέλιος Ταταράκης και Φανουρία Τσίχλη και οι εκπαιδευτικοί Αναστασία Δεικτάκη, Ηλίας Λουλούδης και Κασσάνδρα Μπεϊκάκη. Στην κινητικότητα, εκτός από την Τουρκία – χώρα υποδοχής– συμμετείχαν επίσης μαθητές και εκπαιδευτικοί από την Πορτογαλία, την Ισλανδία και την Κροατία.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα ξεκίνησε την Δευτέρα, 8 Μαΐου. Το σχολείο υποδοχής “Hayrullah Kefoğlu Anadolu Lisesi”, που βρίσκεται στην ασιατική πλευρά της Κωνσταντινούπολης, έχει 760 μαθητές και 45 καθηγητές, υλοποιεί πολλά προγράμματα στις θετικές και ανθρωπιστικές επιστήμες και χρησιμοποιεί αποτελεσματικά την τεχνολογία και τη διεπιστημονική προσέγγιση. Οι μαθητές μιλούν άπταιστα αγγλικά και γαλλικά και συμμετέχουν σε Ομίλους Ρομποτικής, STEM, Μαθηματικών, Επιστήμης και Τεχνολογίας, Mind Games, Περιβαλλοντικούς, κλπ. Οι οικοδεσπότες μάς υποδέχτηκαν θερμά. Ακολούθησαν παιχνίδια γνωριμίας με σκοπό τη δόμηση σχέσεων μεταξύ των μαθητών καθώς και την ενίσχυση και την χωρίς πίεση διάδρασή τους. Στην συνέχεια, προβλήθηκαν βίντεο σχετικά με την Τουρκία, τα ήθη και τα έθιμά της και προσφέρθηκαν εκλεκτά εδέσματα της τοπικής κουζίνας. Ως επιστέγασμα των δραστηριοτήτων της πρώτης μέρας οι μαθητές, με την καθοδήγηση της καθηγήτριας των καλλιτεχνικών, ζωγράφισαν μπλουζάκια με θέμα την προστασία του υγρού στοιχείου και, γενικότερα, του πλανήτη. Η ημέρα ολοκληρώθηκε με την επίσκεψη στην περιοχή Karakoy και στον Πύργο του Γαλατά, έναν μεσαιωνικό, κυκλικό, πέτρινο πύργο, ύψους 67 μέτρων που βρίσκεται στη βόρεια πλευρά του Κεράτιου κόλπου και προσφέρει πανοραμική θέα της Κωνσταντινούπολης.

Στο πλαίσιο της γνωριμίας με την ιστορία, την κουλτούρα και τον χαρακτήρα της Πόλης, την Τρίτη 9 Μαΐου, μαθητές και καθηγητές ξεναγηθήκαμε σε σημαντικά αξιοθέατά της: την Αγία Σοφία, ιστορικό τόπο λατρείας που για χίλια περίπου χρόνια ήταν το κέντρο της πολιτικής, εκκλησιαστικής και πνευματικής ζωής της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, τη Βασιλική Κινστέρνα, τη μεγαλύτερη υπόγεια δεξαμενή νερού που κατασκευάστηκε στην πόλη και αποτελεί εξαίρετο δείγμα βυζαντινής μηχανικής, το Τοπ Καπί, ανάκτορο χτισμένο σε λόφο με θέα τον Βόσπορο και επίσημη κατοικία των σουλτάνων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας για αιώνες, και το Μπλέ Τζαμί, που είναι το μεγαλύτερο τέμενος της περιοχής.

Την Τετάρτη, 10 Μαΐου, ακολούθησαν εξίσου ενδιαφέρουσες δραστηριότητες. Αρχικά, στο σχολείο οι μαθητές υπό την καθοδήγηση της καθηγήτριας Χημείας έφτιαξαν σαπούνια εμπνευσμένοι από το θέμα του προγράμματος. Επίσης, στο πλαίσιο των πολιτιστικών δραστηριοτήτων ταξιδέψαμε μέχρι τα Πριγκηπονήσια, ένα σύμπλεγμα νήσων στη θάλασσα του Μαρμαρά όπου το υδάτινο στοιχείο δένει αρμονικά με την πράσινη ομορφιά προσφέροντας ένα ιδανικό παράδειγμα βιώσιμου οικολογικού τουρισμού. Στη Χάλκη ξεναγηθήκαμε στην ομώνυμη Θεολογική Σχολή της και την πλούσια βιβλιοθήκη της, η οποία είναι η δεύτερη Πατριαρχική Βιβλιοθήκη έπειτα από εκείνη που βρίσκεται στο Οικουµενικό Πατριαρχείο. Η ιστορία της φτάνει στους βυζαντινούς χρόνους, το Θεόδωρο Στουδίτη, τον Πατριάρχη Μέγα Φώτιο και την Αικατερίνη την Κοµνηνή. Επόμενος σταθμός η Πρίγκηπος. Εκεί επισκεφθήκαμε το μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου Κουδουνά, που ο ναός του ενώνει Ρωμιούς και Τούρκους σ’ έναν κοινό τόπο λατρείας. Εκεί οι μαθητές δημιούργησαν μικρά βίντεο στο Tik Tok για την αποτίμηση του προγράμματος.

Την Πέμπτη, 11 Μαΐου οι δραστηριότητες συνεχίστηκαν στο σχολείο. Η κάθε Παιδαγωγική Ομάδα παρουσίασε έναν απολογισμό των δράσεων που είχαν προηγηθεί στις προηγούμενες κινητικότητες και δημιούργησαν αφίσα, που θα χρησιμοποιηθεί ως εξώφυλλο στο υβριδικό βιβλίο, που είναι υπό έκδοση, και θα βοηθήσει στη διάχυση του έργου. Η ψηφοφορία ανέδειξε την αφίσα της Κροατίας. Στο τέλος δόθηκαν οι βεβαιώσεις παρακολούθησης σε ειδική τελετή που διοργανώθηκε στο αμφιθέατρο του σχολείου. Το ίδιο βράδυ έγινε το αποχαιρετιστήριο πάρτυ – κρουαζιέρα στον Βόσπορο, όπου μαθητές και καθηγητές έκαναν τον απολογισμό, χόρεψαν, διασκέδασαν και εξέφρασαν την επιθυμία τους να διατηρήσουν τους δεσμούς που δημιούργησαν σ’ αυτήν την κινητικότητα.

Την Παρασκευή η ομάδα πήρε τον δρόμο της επιστροφής, πλούσια σε εμπειρίες, γνώσεις και δεξιότητες. Ο αντίκτυπος του προγράμματος στους μαθητές που πήραν μέρος σ’ αυτό τα 3 χρόνια της διάρκειάς του είναι σημαντικός και πολλαπλός, με κυριότερο την ευαισθητοποίησή τους στο ζήτημα της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος, την κατανόηση των αρνητικών επιπτώσεων που μπορεί να έχει η ανθρώπινη δραστηριότητα στη θαλάσσια ρύπανση και την κλιματική αλλαγή, και την ενημέρωση για τις πολιτικές διαχείρισης που εξασφαλίσουν τη βιώσιμη ανάπτυξη. Παράλληλα εξοικειώθηκαν με την Τ.Π.Ε. και ανέπτυξαν δεξιότητες του 21ου αιώνα, όπως κριτική σκέψη, η επίλυση προβλημάτων, η δημιουργικότητα, οι κοινωνικές και διαπολιτισμικές δεξιότητες και η προώθηση της ενεργού ευρωπαϊκής ταυτότητας.